Celem Kongresu jest podjęcie dyskusji na temat aktualnego stanu i perspektyw rozwoju firm rodzinnych ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych wyzwań związanych z planowaniem sukcesji. Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych stanowi nie tylko platformę do wymiany doświadczeń i wiedzy na temat obecnego stanu oraz przyszłości firm rodzinnych, lecz także umożliwia uczestnikom lepsze zrozumienie trendów rynkowych, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu i stabilności tych przedsiębiorstw. Zakres tematyczny II Kongresu Przedsiębiorstw Rodzinnych obejmował praktyczne zagadnienia, dotyczące nie tylko zarządzania sukcesją w firmach rodzinnych, ale także szeroko pojętej problematyki związanej z rozwojem i funkcjonowaniem tych przedsiębiorstw
W wystąpieniu partnerów Kongresu dotyczące inicjatyw na rzecz wspierania sukcesji udział wziął Rafał Michalski, CEO Grupy Blachotrapez wraz z prof. dr hab. Elżbietą Mączyńską, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szkoła Główna Handlowa, Łukaszem Martyńcem, doradcą sukcesyjnym, Kancelaria Sukcesyjna sp. z o.o., Łukaszem Pawełkiem, radcą prawny,m Kancelaria prawna J. Dauman Legal. Moderatorem dyskusji „Kierunki sukcesji w firmach rodzinnych – sukcesja rodzinna czy sprzedaż firmy?” był dr Andrzej Marjański, Uniwersytet WSB Merito w Łodzi. CEO podzielił się doświadczeniami rozwoju firmy rodzinnej Blachotrapez oraz z perspektywy nietypowej formy sukcesji, opowiedział o jej procesie. Michalski jako certyfikowany mentor oraz coach zagadnieniem sukcesji zajmuje się już od kilku lat, pracując zarówno z właścicielami, jak i zarządami. Procesu przejęcia władzy w firmie rodzinnej doświadczył z perspektywy zewnętrznego prezesa. – Paradoksalnie, zaczątkiem sukcesji w firmie Blachotrapez było odmówienie przejęcia władzy przez córkę. Potrafiła ona powiedzieć, że nie jest zainteresowana zarządzaniem, tak dużą organizacją, a dodatkowo, intuicja podpowiadała jej, że dużo lepiej będzie wziąć do tego kogoś z zewnątrz. Wykonaliśmy ogrom pracy – i celowo zaznaczam – wykonaliśmy, bo osobiście uważam, że najmniej na pracy znają się ci, którzy są najwyżej – mówi Rafał Michalski, CEO Grupy Blachotrapez.
W dyskusji CEO podkreślił istotę świadomości i intuicji biznesowej właścicieli w procesie sukcesji – Sukcesora należy stworzyć. Jeżeli rodzice nie mają w głowie uruchomionego procesu – praktycznie od momentu, kiedy ich dziecko idzie do szkoły – że ono ma kiedyś przejąć ich firmę, to samo się to nie wydarzy […]. Trzeba mieć świadomość, że zarządzanie firmą wiąże się z szeregiem kompetencji. Jeśli ktoś jest świetnym chirurgiem, to wcale nie oznacza, że będzie potrafił zarządzać kliniką. – Odnoszą się do kwestii tożsamości, na przykładzie firmy Blachotrapez, Michalski odniósł się do roli prezesa zewnętrznego na własnym przykładzie. Jednym z wyzwań dla firm rodzinnych jest planowanie procesu sukcesji. Nieprawidłowe zarządzanie tym procesem może prowadzić do konfliktów wewnętrznych, a nawet upadku firmy. Kongres pozwala na zapoznanie się z najlepszymi praktykami i strategiami, które mogą pomóc w płynnym przekazywaniu władzy na kolejne pokolenia. Udział specjalistów i ekspertów gwarantuje dostęp do naukowych i praktycznych aspektów zarządzania i rozwoju firm rodzinnych. Kongres jest także okazją do nawiązania kontaktów biznesowych z innymi przedsiębiorcami rodzinnymi, co może prowadzić do współpracy, wymiany doświadczeń oraz odkrycia nowych możliwości rozwoju.
W sesji panelowej „Don Successore – wyzwania sukcesyjne na przykładzie Rodziny Corleone” udział wziął Grzegorz Wróbel, Dyrektor Zarządzający Blachotrapez. W dyskusji uczestniczyli również Paweł Rataj, radca prawny oraz Andrzej Bocheński, PM Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o. Dyrektor Zarządzający do tematu sukcesji podszedł w nieoczywisty sposób. Jako konsultant/doradca od wielu lat uczestniczy w projektach w zakresie reorganizacji firm, zarządzania zmianą i procesów sukcesyjnych w biznesie. Przedstawił podczas swojego wystąpienia temat sukcesji wiedzy i własności w oparciu o historię Rodziny Corleone. Przykład ten, prezentowany wspólnie z prelegentami panelu, doskonale ilustruje, jak uniwersalny jest przykład wspomnianej rodziny i jak może być on stosowany we współczesnych przedsiębiorstwach. Dyskusja skupiła się na kryteriach wyboru sukcesora oraz na warunkach, które muszą być spełnione, aby proces sukcesji był skuteczny. II Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych jest organizowany przez Centrum Przedsiębiorstw Rodzinnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Partnerami Kongresu są wiodące organizacje branżowe i eksperckie, zainteresowane wspieraniem firm rodzinnych w procesie planowania sukcesji