Przetestowaliśmy mały system składający się z falownika 3kW i baterii 3kWh, aby sprawdzić funkcjonalność tego rozwiązania i zaprezentować go w czasie konferencji.
Nasz system składa się z:
Co znajduje się w opakowaniu:
Główne tryby pracy systemu
Samozużycie (tryb domyślny): Najlepsza opcja w przypadku regionów z niską taryfą gwarantowaną, ale wysokimi cenami energii. Energia z systemu fotowoltaicznego może być wykorzystana, aby zasilić lokalne obciążenie, a następnie naładować akumulator. Jeśli nie ma dostępnej energii fotowoltaicznej, energia z akumulatora może zostać wykorzystana na potrzeby lokalnego zapotrzebowania, a sieć będzie ją dostarczać tylko wtedy, gdy będzie to konieczne. Tryb zasilania rezerwowego: Ten tryb jest używany w regionach o niestabilnym systemie zasilania elektrycznego. Akumulator zawsze rezerwuje pewien procent swojej pojemności i używa go tylko wtedy, gdy sieć jest wyłączona. W razie potrzeby akumulator może być ładowany przez sieć. Gdy sieć jest wyłączona, energia jest dostarczana do części lokalnej sieci, która jest podłączona do awaryjnego źródła zasilania (EPS) na falowniku. Tryb zaopatrywania lokalnego obciążenia: Ten tryb najpierw zaopatruje lokalne obciążenie, a następnie eksportuje jak najwięcej energii do sieci publicznej Tryb czasowy: W tym trybie akumulator będzie ładowany prądem przemiennym z sieci lub z innych falowników przez określony czas, a następnie rozładowywany po upływie tego okresu.
Testy przeprowadzone na systemie
W naszej siedzibie przetestowaliśmy ten system pod kątem różnych operacji roboczych. Podczas testów był on kontrolowany za pomocą automatycznych i ręcznych ustawień falownika, takich jak zerowe zaopatrywanie w energię oraz ograniczony eksport mocy. Minimalny SOC akumulatora i możliwość ładowania bezpośrednio z sieci zostały przetestowane i działały jako zestaw. Na konferencji wykorzystaliśmy nasz mały system, aby zasilić wybrane obciążenia oraz samochód Tesla. System był w stanie zasilać samochód prądem 14A w jednej fazie. Zademonstrowaliśmy też sytuację braku zasilania poprzez wyłączenie głównego bezpiecznika. Po około 1s akumulator zaczął się rozładowywać i ponownie zasilać pojazd.
Wnioski
System z jednofazowym falownikiem X1-Hybrid oraz mateboxem i akumulatorem stanowi kompleksowy system zasilania rezerwowego dla małego domu, który stoi w obliczu niestabilnej sieci. System ten może szybko przejść z trybu pracy w sieci do trybu pracy poza siecią. Można go szybko zainstalować i uruchomić, ponieważ prawie wszystkie komponenty zostały wstępnie zainstalowane wraz z mateboxem. Jednak ze względu na różne wymagania w zależności od kraju, matebox może być problematyczny przy większych instalacjach, na przykład, jeśli trzeba w nim zamontować SPD. Z tego powodu zalecamy matebox tylko do systemów jednofazowych. W przypadku systemu z 3-fazowym falownikiem użycie wersji D z przełącznikiem DC na falowniku jest lepszym rozwiązaniem. To samo jest prawdą w sytuacjach, kiedy nie ma konieczności zastosowania mateboxa.