Samochody elektryczne stają się obecnie coraz bardziej popularne, ale w jaki sposób, za pomocą czego i jak szybko można je naładować? Istnieje wiele metod i projektów, które można zastosować.
Ładowanie za pomocą wtyczki
Pierwszą metodą jest proste ładowanie z gniazdka ściennego 230V. W takim przypadku samochód elektryczny jest podłączony bezpośrednio do sieci. W dzisiejszych czasach jednak takie rozwiązanie całkowicie zanikło. Jest powolne i niebezpieczne, ponieważ ładowarka nie komunikuje się z pojazdem. 2 kW (8 A) to maksymalna prędkość ładowania, co oznacza, że dzisiejsze pojazdy ładują się przez 40-60 godzin.
Sprzęt do zasilania pojazdów elektrycznych
EVSE (sprzęt do zasilania pojazdów elektrycznych) to małe pudełko na kablu, które działa jak prostownik i bezpiecznik. Jest zwykle dostarczane przez producentów jako standardowe akcesorium do nowych samochodów, co daje możliwość ładowania w domu. Czas ładowania wynosi 14-16 godzin. Dlatego też nie jest to rozwiązanie szybkie – maksymalna prędkość ładowania wynosi tylko 2,3 kW (10 A). Niemniej jednak metoda ta jest znacznie bezpieczniejsza od pierwszej, ponieważ posiada wbudowaną ochronę.
Szybkie ładowarki naścienne, punkty ładowania
Stanowią optymalne rozwiązanie do ładowania w domu. Takie rozwiązania oferowane są przez firmy SolaX oraz Fronius. Posiadają one wejście AC podobnie jak dwie pierwsze metody ładowania, ale najczęściej są to ładowarki trójfazowe (istnieją także wersje jednofazowe). Szybkie ładowarki naścienne i punkty ładowania są zawsze na stałe podłączone do sieci. Takie ładowarki są obecnie używane również do ładowania w miejscach publicznych i stanowią popularne oraz standardowe rozwiązanie w centrach handlowych i biurowcach, ponieważ nie wymagają skomplikowanej rozbudowy sieci ani innych kosztownych przygotowań. Produkty te dostępne są w dwóch wersjach:
Zaletą wersji z samym gniazdem jest to, że można szybko użyć własnego kabla w dowolnym miejscu, ponieważ gniazdo do szybkich ładowarek AC jest standaryzowane w całej Europie, podobnie jak Typ 2 (IEC 62196). W przypadku starszych pojazdów (sprzed 2015 roku) i amerykańskich samochodów Typ 1 jest najczęściej stosowanym gniazdem. We wszystkich innych przypadkach natomiast Typ 2 jest najczęściej używanym rozwiązaniem. Dzięki szybkiej ładowarce można osiągnąć prędkość ładowania do 22 kW (3×32 A), którą ograniczać może jedynie regulator ładowania zainstalowany w samochodzie, w przypadku, gdy nie obsługuje on ładowania tak dużym napięciem prądu przemiennego lub nie jest trzyfazowy. Czas ładowania wynosi 4-9 godzin.
Ładowanie prądem stałym
Do tej pory omawialiśmy ładowanie prądem przemiennym 230-400V, ale ładowanie prądem stałym ma tę zaletę, że wykorzystuje wysokie napięcia do 1000V przy poborze 150-400A. W przeciwieństwie do poprzedniego podejścia, ładowanie nie odbywa się już za pomocą regulatora ładowania pojazdu, tylko za pomocą funkcjonalnie innego regulatora ładowania. Są to duże, drogie i złożone urządzenia. W związku z tym nie można ich znaleźć w gospodarstwach domowych, a jedynie w lokalnych punktach ładowania. Najczęściej spotyka się je przy autostradach i stacjach benzynowych. W przypadku szybkiego ładowania prądem stałym nie trzeba używać własnego kabla – jest on podłączony do portu ładowania. Takie kable są ciężkie, solidne i grube ze względu na wysokie napięcie prądu. Niestety nie wszystkie samochody obsługują tę funkcję ładowania. W większości przypadków jest to wybór opcjonalny, nieuwzględniony w podstawowych modelach. To rozwiązanie ma także pewne wady: wysoki pobór prądu może znacznie przyspieszyć degradację akumulatorów, zmniejszając ich pojemność szybciej niż dzieje się to zazwyczaj. Najlepiej sprawdzają się podczas długich podróży w celu ochrony pojazdów. Czas ładowania do 80% wynosi tylko 20-40 minut. Ze względu na charakter używanych obecnie akumulatorów, ostatnie 20% zajmuje mniej więcej tyle samo czasu, ponieważ ogniwa nie mogą ładować się tak szybko. W czasie ładowania ostatnich 20% miejsce ma równoważenie ogniw.
Złącza do ładowania
W przypadku ładowania prądem przemiennym prawie zawsze stosowane są złącza Typu 2. Jeśli chodzi o samochody z gniazdami Typu 1, istnieje również możliwość ładowania za pomocą kabla Typu 1 – Typu 2. W przypadku prądu stałego oferuje się kilka rozwiązań. CHAdeMO, używane głównie w Japonii, ma zaletę ładowania dwukierunkowego. Oznacza to więc, że przy odpowiedniej infrastrukturze akumulator naszego samochodu może zasilać też zużycie energii w domu (Vehicle to Grid). Nissan Leaf to pojazd, w którym takie złącza można znaleźć najczęściej. CHAdeMO, czyli ocha demo ikagadesu ka, można przetłumaczyć jako „Co powiesz na filiżankę herbaty?”, co odnosi się do szybkiego ładowania. Oprócz CHAdeMO w samochodzie zawsze znajduje się inny typ złącza – najczęściej jest to Typ 2. Złączem szybkiej ładowarki, które jest stosowane w Europie, jest CCS. Jest ono również znane jako Combo i jest połączone z Typem 2. Combo jest podobne do Typu 2 w zakresie budowy, ale posiada dwa dodatkowe złącza wysokoprądowe. Istnieje również model podobny do Typu 1, ale nie jest on powszechny. Ładowarki Combo bywają nazywane Combo1 lub Combo2, w zależności od gniazda, jakie posiadają.
Wachlarz ładowarek do pojazdów elektrycznych stale się zwiększa, a same ładowarki stają się coraz bardziej zaawansowane. W portfolio Solarity znaleźć można ładowarki firm Fronius, SolarEdge, Solax Power oraz Wallbox. Staramy się znaleźć i zagwarantować najlepsze opcje dla Ciebie i Twoich klientów. Jeśli potrzebujesz pomocy przy wyborze odpowiedniego rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych, skontaktuj się z naszymi przedstawicielami handlowymi lub specjalistami ds. wsparcia technicznego.