Brama przesuwna (samonośna) to specjalny profil stalowy lub aluminiowy, z wycięciem na środku, na bazie którego budowana jest cała konstrukcja skrzydła. Profil ten jest nasuwany na kilka zespołów wózków jezdnych (minimum 2), zbudowanych z ułożyskowanych rolek. Brama przesuwna powinna być prawidłowo zamontowana na odpowiednio przygotowanym fundamencie, zawierającym przepust dla kabli zasilających napęd.
Zgodnie z przepisami minimalna szerokość drogi dojazdowej do działki wynosi 3 m, jednak znacznie wygodniej wjeżdża się samochodem w bramę o szerokości 4 m i właśnie takie są standardowo oferowane dla domów jednorodzinnych. Natomiast w sytuacji, gdy mieszkańcy posiadają 2 samochody, wjazd na działkę powinien być szerszy, zarówno ze względu na wygodę, jak i estetykę. Zwykle montuje się wtedy bramy o szerokości 5 m. Waga bramy przesuwnej zależy od użytych materiałów, wymiarów oraz konstrukcji. Bramy o szerokości 4 m wykonane ze stali ocynkowanej mogą ważyć od ok. 100 kg w górę, przeciętnie jest to 200 kg, choć są tez modele o wadze 300 kg. Zbyt lekkie bramy mogą okazać się delikatne i podatne na deformacje.
Jak zbudowany jest napęd do bram przesuwnych?
Głównym elementem elektrycznego napędu do bram jest montowany na nich tzw. siłownik, składający się z silnika i przekładni ślimakowej. Wyjście tego urządzenia stanowi koło zębate, które zazębia się z listwą przymocowaną do bramy. Pracą siłownika steruje montowana osobno centralka, zawierająca układ elektroniczny z mikroprocesorem, zasilana z sieci 230 V. Silniki elektryczne wykorzystywane w siłownikach mogą być na napięcie sieciowe 230 V AC lub 24 V DC - w tym drugim przypadku centralka zawiera dodatkowo zasilacz. Do niektórych modeli można dokupić moduły WiFi, dzięki czemu można sterować bramą oraz monitorować jej stan za pomocą aplikacji mobilnych. W samych bramach montowane są wyłączniki krańcowe, impulsatory lub enkodery, które informują centralkę o zamknięciu bramy. Uzupełnieniem systemu powinny być fotokomórki na podczerwień, wyłączające siłownik po wykryciu obiektu na drodze bramy. Użytkownicy mogą sterować otwieraniem i zamykaniem za pomocą pilota lub klawiatury kodowej. Uzupełnieniem systemu są lampki sygnalizujące pracę napędu.
Jaki siłownik do bramy przesuwnej wybrać? Jakie powinny być pozostałe elementy napędu?
Podczas wyboru napędu do bramy przesuwnej, głównie siłownika, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:
Dlaczego brama przesuwna ciężko chodzi, zacina się lub nie działa?
Brama po montażu powinna zostać wypoziomowana, aby zapobiec samoistnemu otwieraniu lub zamykaniu się (w przypadku bramy ręcznej) lub głośnej pracy koła zębatego i szybszemu zużyciu mechanicznych części napędu. Warto wybierać produkty wysokiej jakości oraz sprawdzonych instalatorów, aby uniknąć problemów z ciężko chodzącą i zacinającą się bramą oraz jej awariami i zwiększonym zużyciem energii elektrycznej. Zbyt lekkie, „papierowe” bramy z marketów mogą okazać się nietrafionym zakupem. Gdy brama nie chce się otworzyć, przyczyna tego może być natury mechanicznej – śnieg, lód czy zalegające na drodze bramy liście – lub elektrycznej: np. brak zasilania (zadziałał bezpiecznik), poluzowany przewód, uszkodzony silnik albo automatyka sterująca. Czasem problem jest bardziej prozaiczny – zużyta bateria w pilocie. Osobny temat to właściwa konserwacja bramy oraz jej napędu, szczególnie wykonana przed trudnym sezonem zimowym.
Brama przesuwna zimą
Ujemne temperatury, śnieg i lód oraz zalegające liście mają duży, negatywny wpływ na działanie bram przesuwnych. W takich warunkach może powstać poważny problem z otwieraniem bramy. Dlatego przed nadejściem zimy, najlepiej późną jesienią warto wykonać ich przegląd oraz serwis: oczyszczenie i nasmarowanie wózków jezdnych, ceownika szyny jezdnej, górnego profilu prowadzącego oraz rolek. W przypadku bramy poruszającej się po szynie jezdnej umieszczonej na gruncie musimy pamiętać, aby szyna ta była zawsze czysta i wolna od piasku, liści, śniegu i lodu oraz sprawdzać, czy kółka nie przymarzły do profilu jezdnego. Listwa zębata oraz napędzające ją koło zębate siłownika nie mogą być oblodzone. Przegląd napędu warto zlecić specjaliście, który oczyści układ elektroniczny, wyreguluje siłę nacisku bramy na przeszkodę, co jest ważne dla naszego bezpieczeństwa oraz sprawdzi działanie systemu odblokowania awaryjnego. Zimą może się zdarzyć, że śnieg może oblepić obudowy nadajnika i odbiornika fotokomórki, wskutek czego brama otwiera się, zamiast zamknąć. Dlatego powinniśmy utrzymywać obudowy fotokomórek w czystości.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (T.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.pasywny-budynek.pl